ورود ماهواره به ايران
ورود ماهواره به ايران:
از زماني كه ماهـواره وارد خانه هاي ايرانيان شد، طيف گسترده اي از شبكه هاي ماهواره اي مورد توجـه و اسـتقبال مخاطبان قرارگرفت.در ابتدا به دليل محدود بودن شبكه هاي فارسي زبان، شبكه هـاي خارجي مـورد توجه بيـيـنـدگان بـرنامــه هاي ماهواره اي قرار داشت امـا پـس از مدتي با گستـرش شبكه هاي فارسي زبان و كاهش سختگيريها نسبت به استفاده از ماهواره، اين پديده بــه صـورت گستـرده اي به خانه هاي ايرانيان راه يافت . هــم اينــك تخمــين زده مـــي شــود كــه تعــداد قــابــل ملاحظه اي گيرنده و ديش ماهواره اي در كشور وجود داشته باشد. تعداد شـبكـه هــاي ماهـواره اي فعال در جهان 17 هزار و 666 شبكه است كه از اين تعداد حدود سه هزار شبكه در داخل ايران با همين ديش ها و آنتن هاي معمولي قابل دريافت هستند.
از اين تعداد شبكه حدود 74 شبكه مخصوص تبليغات مد لباس و لوازم آرايش است .
با توجه به جوان بودن جمعيت كشور، علاوه بر تاثير شبكه هاي ماهواره اي بر نحوه نگرش جوانان به مسايل سياسي، ما شاهد تغيير در الگوهاي فرهنگي جوانان كشور نسبت به بسياري مسايل از جمله مدل لباس و آرايش نيزهستيم.
نكته قابل توجه در زمينه تغيير ديدگاه جوانان نسبت به نوع پوشش و آرايش آنها اين است كه الگوهاي جمعي در جامعه بشدت درحال تضعيف و فردگرايي و توجه به خود، در حال رشد است. آراستگي و زيبايي ظاهرجوان امـروز كه مـورد پسند اوست،بگونه اي متفاوت از الگوهاي جمـعي اسـت كـــه فرهنگ سنتي جامعه براي او ترسيم مي كند. در جامعه به دليل بهبود اوضاع اقتصادي مردم، ابراز وجود دربين جوانان به مثابه يك ارزش اجتماعي بسرعت درحال رشد است. يكي از دلايل پررنگ شدن اين موضوع علاوه بر رفاه اقتصادي، گستـرش روز افــزون استـفاده از ماهــواره در خانــواده هــا ميباشد. از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه جامعه ما يك جامعه در حال گذار است و در اين ميان موجي كه برطبقه بالا و متوسط تاثير مي گذارد، طبقات پايين جامعه را هم متاثر مي كند. مثلا ما در جوانان طبقات پايين جامعه هم ميل به تغيير در نوع لباس و آرايـــش را مشاهده مي كنيم ، هر چند مسائل مالي، آنها را در ابراز اين نوع كنش اجتماعي دچار محدوديت ميكند. در جامعه جواني مثل ايران،انتخاب نوع پوشش و سبــك آرايـش،بي تاثير از برنامه هاي ماهواره نيست. با نگاهي كوتاه به اين مساله متوجه مي شويم كه نفوذ فرهنگ غرب آرام آرام وارد كليه اندامهاي درخت كهنسال فرهنگ ايران مي شود وخود را بسرعت ناباورانه اي به عنوان بخشي از فرهنگ جامعه به جوانان عرضه مي كند .در چنين شرايطي، مديران فرهنگي جامعه بايد حركت خلاقانه و آگاهانه اي را براي كاهش اثرات منفي برنامه هاي شبكه هاي ماهواره آغاز كنند .
از نظر كارشناسان ، در عصــر جهـش ارتبـاطات، ما نمي توانيم جلوي ارسال امواج ماهواره و رسوخ آموزه ها و هنجارهاي غيرخودي را در درون كانون خانواده هايمان سد كنيم اما مي توانيم درپرتو ارائه مباني هنجاري خود در رسانه هاي خاص مقابله با شبيخون فرهنگي بيگانه بپردازيم به عنوان مثال مي توانيم با ايجاد شبكه هايي مخصوص نمايش لباس و مد و ارائه الگوهاي ايراني – اسلامـــي و بــا نظارت اهل فن، بخش عمده اي از تاثير منفي(صرف نظر از آثار و برنامه هاي مثبت اين فناوري) برخــي از شبكه هــاي ماهـواره اي را تعديل كنيم. وقتـي جوانان بـداننـد برنامه هاي مورد علاقه خود را بـا كيـفيــت عالـي و متـنـوع مي توانند در شبكه هاي تلويزيون ملي تماشا كنند يقينا عده بينندگان شبكه هاي ماهواره اي غيرخودي به حداقل ممكن خواهد رسيد و جوانان ايراني به جاي آنكه مصرف كننده قهـار برنامه هـاي ماهواره اي بيگانه باشند،به شهروندان فرهيخته و با سواد رسانه اي بالا در چارچوب مرزهاي ملي كشورمان تبديل مي شود.