اسما و صـفات فاطمه زهــرا«س»
سیدة نساءالعالمین :
فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ(1)
شأن نزول این آیه چنین است که: مسیحیان نجران که عیسى را فرزند خدا مى دانستند و تولّد فرزند را بدون پدر باور نمىکردند، به سخنان پیامبر«ص» دربارۀ تولّد حضرت عیسى«ع»ایراد مى گرفتند. پس از لجاجت آنها دستور مباهله نازل شد.
پیامبر«ص» فرمود: طرفین دست به سوى آسمان بلند کنیم و از خدا بخواهیم حق را پیروز و باطل را ریشه کن کند. پس از قرار مباهله، اسقف نجران به نمایندگانش رو کرد و گفت: اگر دیدید محمد تنها با فرزندان و اهلبیت خود آمد، مباهله نکنید.
همین طور هم شد و روز موعود آنها پیامبر«ص» را به همراه فاطمه، على، حسن و حسین«ع»دیدند.
پیامبر فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى.»
سپس حضرت به آنها فرمود: «وقتى دعا کردم، آمین بگویید!» وقتی رئیس گروه نجرانی ها آنها را شناخت، به همراهانش گفت: «اى جماعت نصارى! صورت هایى را مى بینم که اگر از خدا بخواهند، کوهى را از زمین برکند، به دعاى آنان این کار را مى کند. با اینان مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت دیگر هیچ نصرانى روى زمین نخواهد ماند.»(2)
مفسران شیعه و سنى در اینکه مراد از «انفسنا» على(ع) و «ابناءنا» حسن و حسین«ع» و «نساءنا» فقط فاطمه«س» است، اتفاق نظر دارند(3) نکتة ظریف این است که دعوت آیۀ شریفه شامل تمام فرزندان، زنان و جانها مى شود(4)
و در عین حال پیامبر«ص» فقط این چهار نفر را آورد و این دلیل برترى آنها بر همة فرزندان، زنان و جانهاى دیگر است. و البته در مواردى دیگر پیامبر اکرم«ص» فرموده بود: «ابْنَتِی فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ؛
دخترم فاطمه(س) بانوى زنان عالم است.»(5)
منابع:
1_آل عمران/ 61.
2_ تفسير كبير، ج8، ص85.
3 _ نور الثقلين، ج1، ص349، ح163.
4_ كلمه جمع (ابناء، نساء، انفس) اگر اضافه شود (به ضمير نا اضافه شدهاند) شامل تمامى افراد مىشود.
5-. بحار الانوار، ج43، ص22