گزيده مقاله
هدف از بعثت پيامبران از دیدگاه قرآن
1 . استحكام مبانى توحيد و مبارزه با هر نوع انحراف در اين زمينه. چنانكه مىفرمايد: «و لقد بعثنا في كل امة رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت»1 :در ميان هر امتى پيامبرى را برانگيختيم تا آنان خدا را پرستش كنند و از پرستش مظاهر طغيان، بپرهيزند.بدين منظور پيامبران الهى پيوسته با مشركان درگير بوده و در اين راه رنجهاى بزرگى را متحمل شدهاند.
اميرمؤمنان درباره هدف بعثت پيامبران مىفرمايد:«و ليعقل العباد عن ربهم ما جهلوه، فيعرفوه بربوبيته بعد ما انكروا، و يوحدوه بالالوهية بعد ما عندوا» 2 پيامبران را برانگيخت تا بندگان وى آنچه را كه درباره توحيد و صفات خدا نمىدانند فراگيرند، و به ربوبيت و پروردگارى و يگانگى او بعد از انكار و عناد، ايمان بياورند.
2 . آشنا كردن مردم با معارف و پيامهاى الهى و راه و روش تزكيه. چنانكه مىفرمايد:
«هو الذي بعث في الاميين رسولا منهم يتلوا عليهم آياته ويزكيهم و يعلمهم الكتاب والحكمة»1 او كسى است كه در ميان اميين پيامبرى را برانگيخت تا آيات حق را بر آنان فرو خواند و آنان را از رذايل اخلاقى پاكيزه گرداند و كتاب و حكمت را به آنان بياموزد.
3 . برپا داشتن قسط در جامعه بشرى.یکی از اهداف والای پیامبران الهی درزمینه سازی محیط برای اصلاح؛رشد،قسط،وعدل است چنانكه خداوند در قرآن مجید مىفرمايد: «لقدارسلنا رسلنا بالبينات وانزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط»2 ما پيامبران را با دلايل روشن فرستاديم و همراه آنان كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم قسط را به پا دارند. مسلماَ بـرپا داشتن قسط در گرو اين است كه انسانها عدالت را در ابعاد و زمينههاى مختلف بشنـاسـند، و از طــريق حكومت الهى آن را تحقق بخشند. امام رحمه الله در تبیین این معنا می فرماید:(تا…عدالت اجتماعی دربین مردم باشد ، ظلم هااز بین رودوبه ضعفا رسیدگی شود.عدالـت،نه تنـها امرنیکو وپسندیدهای است که دین اسلام آن را ارزشمند دانسته وهدف ارسال رسل،تحقق عدالت وقسط معرفی می شود.3
4.داورى در موارد اختلاف. چنانكه مىفرمايد: «كان الناس امة واحدة فبعث الله النبيين مبشرين ومنذرين وانزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه»4 مردم يك دسته بيش نبودند ( تا اينكه در ميان آنان اختلاف پديد آمد)، سپس خدا پيامبران را، نويد بخش و بيم دهنده، بر انگيخت و همراه آنان كتاب را فرو فرستاد تا بين مردم در آنچه اختلاف كردهاند داورى كند،بديهى است اختلافات مردم منحصر به عقايد نبوده، بلكه شئون مختلف زندگى را در بر مىگيرد.
5. اتمام حجتبر بندگان. چنانكه مىفرمايد:‹‹رسلا مبشرين و منذرين لئلا يكون للناس حجة على الله بعد الرسل و كان الله عزيزا حكيما››5 : پيامبرانى نويد دهنده و بيم دهنده را برانگيخت تا پس از آمدن پيامبران مردم حجت و عذرى نزد خدا نداشته باشند، و خداوند قدرتمند و حكيم است. مسلماَ خدا در آفرينش انسان هدفى براى خلقت دارد كه اين هدف از طريق تنظيم برنامهاى كامل در همه شئون زندگى بشر صورت مىپذيرد، و اين برنامه بايد به گونهاى از طريق خدا به بشر برسد كه حجتبر وى تمام شود و بعداَ عذر نياورد كه من راه و رسم درست زندگى را نمىدانستم.