چكيده تحقيق پاياني برتر
عنوان تحقیق : عوامل مؤثر در موفقيت تبليغ اسلام
محقق: سميه نوربخش
چكيده
تحقيق حاضر با عنوان عوامل مؤثر در موفقيت تبليغ اسلام به منظور بيان آنچه در موفقيت يك تبليغ لازم است و همچنين بيان خصوصيات يك مبلغ به عنوان عنصر اصلي تبليغ به شكل مستند ارائه گرديده است.
هدف از اين تحقيق بيان ماهيت تبليغ، بيان ويژگي ها و وظايف مبلغ ،توصيف ابـزارها و شيـوه ها ي مؤثر در تبليغ موفق و در آخر نمونه هاي بارز تبليغي همچون پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و امام علي عليه السلام و بيان سيره تبليغي ايشان.
براي روشن تر شدن مطلب اول به معرفي تبليغ پرداخته ايم كه عبارت است از رساندن پيام و ابلاغ آنچه كه محتواي آن امري معنوي و روحي است و به منظور تأثير گذاري در ذهن و روح افراد ارائه مي شود.
تبليغ امري است كه از زمان اولين پيامبر به منظور تبشير و اقرار انسانها شروع شده و هم اكنون نيز اين وظيفه خطير را مبلغان و روحانيون عزيز بر عهده دارند. مبلغ موفق زماني مي تواند به اهداف خود دست يابد كه از ابزارها و شيوه هايي در تبليغ استفاده كند كه جامعه با توجه به مدرنيزه شدن قابليت انطباق با اين روش ها و ابزارها را داشته باشد و همچنين خود مبلغ نيز داراي شرايط و ويژگي هايي باشد كه بتوان تأثير مطلـوب را بر مخاطب بگذارد و به همين منظور مي تواند الگوهايي را فرا راه خود قرار دهد تا موفقيت خود را تضمين نمايد .
براي بيان مطالب فوق الذكر سعي شده است از منابعي مهمتر و همه فهم استفاده شود ، از جمله كتاب تبليغ در قرآن آقاي محسن قرائتي و كتابهاي شهيد مطهري با اين عنوان و توجه و پژوهش به مسائل پرداخته شده است. روش مورد استفاده در اين تحقيق كتابخانه اي بوده كه به كمك اطلاعات ثبت شده قبلي و انسجام آنها به صورتي منظم و مرتبط صورت گرفته است.