نشست مهدویت برای طلاب
18 آذر 1395
روز چهارشنبه مورخ 17/9/95 نشست مهدویت برای طلاب این مدرسه مبارکه برگزار شد. در این جلسه سرکار خانم فرهادی نیا مربی طرح در رابطه با برخی شبهات وارده در مهدویت صحبت و به آنها پاسخ دادند.
ایشان در ابتدای کلام خود با تسلیت شهادت جانسوز امام حسن عسگری(ع) گفتند: در بحث مهدویت شبهاتی را برخی مکاتب و افراد مطرح کرده اند که می توان گفت این شبهات در دو دسته قرار می گیرند. دسته اول شبهات قدیم که از آغاز غیبت امام عصر(عج) مطرح شده است و بعضی هم آثار آن هنوز باقی مانده است. مثل شبهه ای که در رابطه با طول عمر حضرت بیان کرده اند. و دسته ای دیگر شبهات جدیدی است که در دو دهه اخیر مطرح کرده اند و از شیب تندتری برخوردار است. اشکالاتی که از منابع آن بر علیه شیعه است را مطرح می سازند و به دنبال آن هستند.
و سمعانی قبل از شیخ صدوق معتقد است مادر امام زمان(عج) کنیزی سیاهپوست بوده است. و مسعودی قبل از شیخ صدوق معتقد بوده مادر حضرت کنیزی بود که در خانه حضرت حکیمه خاتون به دنیا آمده بود. نویسنده (هدایت الکبری آقای خسیبی) قبل شیخ صدوق هم معتقد است نرجس خاتون کنیزی بوده که در منزل حکیمه خاتون بوده نه دختر قیصر روم. نویسنده “عیون المعجزات” تألیف حسین بن عبدالوهاب، معاصر شیخ صدوق هم بر این عقیده است نرجس خاتون کنیزی بوده که در منزل حکیمه خاتون متولد شده است و خود شیخ صدوق هم این روایت را نقل می کند. پس چنین نتیجه خواهیم گرفت این بحث از اعتقادات اصولی مذهب شیعه نیست. قفاری اختلاف در این مسئله را دلیل بر دروغ بودن آن نمی داند که در جواب باید گفت که همه آنها در سه اصل مشترک هستند:
1-نام مادر حضرت نرجس است2- همسر امام یازدهم بود 3- مادر حضرت مهدی(عج) بوده اند. و نیز سرگذشت ایشان به دلیل کنیز بودن سنخیت با داستان ندارد چرا که کنیزان آن عصر از موقعیت اجتماعی برخوردار نبودند. خصوصا کنیزان امامان عسگریین به دلیل محافظت فراوان از آنها و خانواده امام، این نقل خیلی ضعیف به نظر می رسد مخصوصا گذشته اشان.
و شبهه دیگر در باب وضع حمل و نبود آثار بارداری در نرجس خاتون وارد شده است که شیعه دلیل کافی بر تولد و وجود امام عصر(عج) ندارد. در پاسخ این شبهه آیه 4 سوره قصص در تفسیر این آیه ابن کثیر از علمای اهل سنت می گوید برای فرعون افرادی تابعه بودند که زنان را تحت معاینه و کنترل قرار می دادند و فرزند به دنیا آمده را اگر پسر بود می کشتند و چون مادر موسی(ع) باردار شد آن را بر همگان مخفی نموده و آثار فیزیکی حمل بر او ایجاد نشد. و سمعانی از علمای اهل سنت در ذیل این آیه می نوسید چون مادر موسی باردار شد آثار بارداری آنچنان که برای زنان باردار ایجاد می شود هویدا نشد.
خانم فرهادی نیا در ادامه افزود: در این باره هم طبری و هم ابن اثیر مورّخ در شرح حال حضرت ابراهیم می آورند که در داستان حضرت ابراهیم(ع) ، نمرود در صدد کشتن او بود و بارداری مادرش بدون آثار حمل بوده تا فرزندش زنده بماند. تولدی مخفیانه.
حال پاسخ اینجاست اگر داستان پیوند و بارداری نرجس خاتون عجیب است و غیر واقعی، در قرآن هست علم غیب خصوص خداست.« و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا …»انعام آیه59 علم غیب مخصوص خداست. و در سوره جن آیه 26 آمده است:«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ». پس رسول اللَّه (ص) که مُرضی نزد خدا است غیب مىداند، ما هم ورثه همان رسولى هستیم که خدا او را به هر مقدار از غیب خود خواسته آگاه کرده، پس ما هم مىدانیم آنچه شده و آنچه که تا روز قیامت خواهد شد. روایات در این باب از حد شمار بیرون است، و مدلول آنها این است که رسول اللَّه (ص) علم غیب را از راه وحى از خداى تعالى گرفته، و امامان (ع) از آن ایشان به ارث گرفتهاند. علم خدا بلاستقلال است و علم رسول بالعرض است و از ناحیه خودش نیست. حضرت مریم(س) پیامبر نبود و حرف زدن حضرت مریم با فرشتگان خود دلیلی بر غیب است و خبر تولد مسیح را به وی دادند.یا آنجا که به مادر موسی(ع) وحی شد به فرزندش شیر دهد و او را در صندوق بگذارد و به آب اندازد. و خبر غیب آنکه بچه را به تو بر می گردانیم. و فرزند تو در آینده پیامبر خواهد شد در حالیکه مادر موسی پیامبر نبوده است. پس در نتیجه انسانها چه پیامبر و چه غیر پیامبر می توانند خبر غیب دریافت کنند و هر انسانی متناسب با ظرفیت وجودی و انسانی خودش و به طرق های مختلفی که وجود خواهد داشت در زندگانیش اخباری دریافت می کند.