منظور از «حق تلاوت» در آیات قرآن چیست
پاسخ اين سوال در واقع بر می گردد به اين آيه كه خدای متعال می فرمايد:
الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ(بقره/121)
کسانى که كتاب آسمانى را به آن ها دادیم آن را چنان که شایسته آن است (تفکر، اندیشه و سپس عمل) تلاوت مى کنند، آن ها به پیامبر اسلام ایمان مى آورند.
كسانی كه آيات قرآن را تلاوت می كنند به سه گروه مي توان تقسيم كرد:
1. كسانی كه فقط تلاوت ظاهری آيات را دارند و به معنا و مفهم آن دقتی ندارند، هر چند به نكات تجويدی آن هم دقت كافی داشته باشند.
2. كسانی كه تلاوت می كنند و به معنی و مفهوم آن هم دقت نظر دارند و تأمل در آيات دارند اما عمل به آن نمی كنند؛ تنها عالم هستند اما بی عمل.
3.گروهی هستند كه علاوه بر تلاوت و تأمل و تفكر در آيات، به دستورات آن هم عمل می كنند كه اين مورد حق تلاوت قرآن می باشد و ارزشمند است.
امام باقر (عليه السلام) در مورد رعايت كنندگان حقّ تلاوت و به عبارتى تلاوت كنندگان حقيقى كه مراحل سه گانه قرائت، تأمّل و عمل را شامل مى شود و در آيه ذكر شده، مى فرمايد: (تلاوت كنندگان واقعى) كسانى هستند كه قرآن را تلاوت مى كنند و در آن تفقّه و تأمّل عميق مى كنند و به احكام آن عمل مى كنند، به وعده هاى آن اميدوارند و از وعيد آن مى ترسند و به وسيله قصّه هاى آن عبرت مى گيرند و از اوامر آن، فرمان مى برند و از نواهى آن نهى مى پذيرند.
تفسیر نمونه،ج1،ص243