فلسفه روزه
13 خرداد 1396
آیت الله جوادی آملی :
روزه براي اين است كه انسان به تقوا برسد(لعلّكم تتقون)
و انسان باتقوا دو درجه دارد: يكي همان بهشتي كه در آن نعمتهاي فراوان موجود است: {انَّ المتقين في جنّاتٍ ونَهَرٍ و اين براي لذايذ ظاهري است.
يكي هم مقام عنداللهي شدن است ﴿في مقعد صدقٍ عند مليكٍ مقتدر﴾ در اين مرحله ديگر سخن از سيب و گلابي نيست.
چون جنت و نهر، مأكولات و مشروبات از آنِ جسم و بدن اوست امّا لقاي حق براي روح اوست.
اين سرّ و باطن روزه است.