عفاف زن مورد تایید خداوند
آیت الله جوادی آملی:
حضرت مريم عليها السلام از لحاظ ملكه عفاف بودن، خدا از او به عنوان عبد مُخْلَص ياد كرد، كه (من عبادنا المخلَصين)
توضيح مطلب اين است كه وقتي از عفاف مريم عليها السلام سخن به میان می آورد میفرماید:(قالت انّي أعوذ بالرّحمن منك إن كنت تقيّاً)مريم گفت: اگر پرهيزكاري از تو به خداي رحمان پناه مي برم.
نه تنها خودش ميل ندارد، آن فرشته را هم كه به صورت بشر متمثل شده، نهي از منكر مي كند و مي گويد: اگر تو باتقوايي، دست به اين كار نزن!!
وقتي ذات اقدس اله مي فرمايد:
(فأرسلنا اليها روحنا فتمثّل لها بشراً سويّاً)پس روح خود را به سوي او فرستاديم چون بشري هماهنگ بر او نمايان شد.
خداوند مي فرمايد: (قالت انّي أعوذ بالرّحمن منك إن كنت تقيّاً) اين كلمه (إن كنت تقيّاً) به عنوان امر به معروف و نهي از منكر است، يعني تو بپرهیز.
مثل اين كه ذات اقدس اله به ما مي فرمايد: اين كار را انجام ندهيد (إن كنتم مؤمنين)
ما اين تعبير را در قرآن زياد داريم، كه به نوبه خود تعبير ارشادي و راهنمايي است. يعني اگر مؤمنيد، برابر ايمانتان عمل كنيد.
حال در اين جا مريم عليها السلام به اين فرشته متمثّل مي فرمايد: اگر باتقوايي دست به اين كار نزن، من كه دستم بسته است، تو هم دستت را ببند.
درباره مريم عليها السلام نه تنها درباره خودش، سخن از قصد نيست، بلكه فرشته متمثل را نيز از اين قصد نهي مي كند!
حاشیه
حضرت مریم سلام الله علیها این مطلب را به فرشته متمثل شده فرمود چون آن فرشته که بنا بر قول مشهور، جبرئیل امین علیه السلام بود به صورت بشر و انسان مرد متمثل شده بود و آمده بود تا کلمه عیسوی را به مریم سلام الله علیها ببخشد.
البته نه به صورت مواقعه و جماع ظاهری که در بین انسان ها رایج است و نه حتی به صورت مواقعه و جماع مثالی! بلکه عطای کلمه از سوی حق متعال حسابش متفاوت است.
و وقتی فرشته فرمود: من رسول و فرستاده پروردگارت هستم و نترس مریم آرام گرفت
و اساسا فرشتگان، عقل بدون شهوت هستند و کار منافی عفت و معصیت ازآنها صادر نمی شود.
زن در آينه جلال و جمال، صفحه 147