عروج حضرت مسیح، عیسی بن مریم(ع)
مساله مصلوب شدن و عروج حضرت مسیح، عیسی بن مریم(علیه السلام)
قال الله تبارک و تعالی:
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا ٱلْمَسِيحَ عِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ ٱللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ لَفِى شَكٍّۢ مِّنْهُ ۚ مَا لَهُم بِهِۦ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًۢا
و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند؛ و قطعاً او را نکشتند!
بَل رَّفَعَهُ ٱللَّهُ إِلَيْهِ ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًۭا
بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.[سوره نساء،آیه 157و158]
مفسر کبیر،علامه طباطبایی(قدس سره)در تبیین و دفاع از نظریه رفعت و عروج میفرماید:
امر بر یهود مشتبه شده و شخص دیگری را به خیال اینکه مسیح است گرفتند و کشتند.
رفعت مسیح(علیه السلام) هم با جسم و روح بوده و سایر احتمالات درست نیست.
واین رفع نوعی خلاصی از جانب خدا برای ایشان است؛
ظاهر آیه دلالت دارد بر اینکه همان شخص را که یهود، دعوی کشتن و مصلوب کردنش را دارند،خدای تعالی او را با بدن شخصی اش به سوی خود بالا برده و از کید دشمن حفظ کرده است.
پس معلوم می شود خداوند متعال عیسی(علیه السلام)را با روح و بدنش به آسمان برده است نه این که فقط روح او به آسمان بالا رفته باشد و بدنش در زمین بماند.
زیرا اضرابی که در آیه (بل رفع الله الیه)واقع شده است،با صرف بالا رفتن روح عیسی پس از مردنش سازگاری ندارد.خب هر کس بمیرد روحش به عالم ارواح بالا میرود.
از این رو معنا ندارد بگوید(بلکه ما او را به سوی خود بالا بردیم).
کلمه (بل-بلکه)به ما میفهماند که بالا بردن عیسی با روح و جسمش بوده است و این امر، معجزه ای است مانند دیگر معجزات الهی.
تفسیر المیزان، ج5،ص133و134