طبق چه ادله ای می گویید قرآن تحریف نشده است؟
بر طبق چه ادله ای می گویید قرآن تحریف نشده است؟
به حکم عقل:
عقل بدیهی حکم می کند که قرآن کریم از هر گونه تغییر و تبدیل و تحریف مصون باشدزیرا روشن است که قرآن کتاب متروک و فراموش شده ای نبود که کسی بتواند چیزی از آن بکاهد یا چیزی بر آن بیفزاید
کاتبان قرآن که تعداد انها را از ۱۴نفر تا حدود۴۰۰ نفر نوشته اند
به محض اینکه آیه ای نازل می شد ثبت و ضبط می کردند .
صدها حافظ قرآن در عصر پیامبر بودند که به محض نزول آیات آن را
حفظ می کردند ،قرائت قرآن در آن زمان مهمترین عبادت محسوب میشد
و شب و روز تلاوت و قرائت میشد.
اضافه بر این که قرآن قانون اساسی اسلام و آیین زندگی مسلمین بود
و در تمام زندگی آنها حضور داشت. عقل و خرد می گوید چنین کتابی
ممکن نیست مورد تحریف و کم و زیاد واقع شود.
شیعه پاسخ می گوید،ایت الله مکارم،ص۲۶
اخبار عرضه ی احادیث بر قرآن:
روایات بسیاری از ائمه نقل شده است که می گوید روایات را بر قرآن عرضه کنید ان چه را که موافق قرآن بود بپذیرید و مخالف آن را رد کنید
شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه این احادیث را گرد اورده است.
وسایل الشیعه،ج۲۷ ص۱۰۶ باب ۹
امام صادق فرمود:
« بر هر حقی ، حقیقتی است و بر هر درستی ، نوری
آنچه را موافق کتاب خداست بگیرید و آنچه را مخالف کتاب خداست واگذارید»
الکافی ج۱ ص۷۹
این که در روایات ، قرآن معیار و ملاک قرار گرفته است نشان دهنده این است که قرآن از هرگونه تحریف و زیاده و کمی مبرا بوده و الا صلاحیت معیار قرار گرفتن را نخواهد داشت.
تهمت تحریف به شیعه
با وجود شمار فراوانی از روایات تحریف در جوامع روایی اهل سنت و نیز پذیرش نسخ تلاوت در قرآن که به معنای وقوع تحریف به کاستی در قرآن است و همچنین دفاع از درستی چنین تحریفی از سوی برخی عالمان اهل سنت،شماری از نویسندگان مغرض و تفرقه انداز فرقه وهابیت
به صورتی گسترده، شیعه و عالمان شیعی را طرفدار تحریف قرآن معرفی میکنند.
این در حالی است که همه عالمان شیعی بر نادرستی تحریف به کاستی، تاکید داشته و دارند و تاکنون دهها اثر مستقل از صاحب نظران آنان در انکارشبهه تحریف به رشته تحریر در آمده و در دسترس همگان قرار گرفته است؛ گذشته از صدها اثر تفسیری، حدیثی و کلامی که لابه لای آنها بر شبهه تحریف خط بطلان کشیده شده است.
جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم، اسراء، ۱۳۸۲ش،
محدث نوری، تنها عالم شیعی است که ظاهرا بر تحریف قرآن گفته است. اما در اعتراف نامهای که منتشر ساخت، ادعای خود را تصحیح کرد.
شاگرد برجسته او شیخ آقابزرگ تهرانی در اینباره چنین گفته است:
«از استادم محدث نوری شنیدم که میگفت: من در این کتاب کوشیدم تا اثبات کنم که قرآن موجود، همان است که در دوران عثمان جمع آوری شده و در آن تغییر و تبدیلی که در کتابهای پیشین تحقق یافته، رخ نداده است؛ از اینرو بهتر بود آن را «فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب» گویند…».
تهرانی، شیخ آقا بزرگ، الذریعه فی تصانیف الشیعه، قم، اسماعیلیان، ۱۴۰۸ق، ج۱۰، ص۲۲۱.