زیارت آل یاسین
زیارت آل یاسین یکی از زیارت های مشهور امام زمان سلام الله علیه است که در نامه ای از ناحیه خود حضرت رسیده که در ابتدای آن می فرماید: هر گاه خواستید به وسیله ما به پروردگار توجه پیدا کنید و به ما متوجه شوید، پس آن گونه که خدای تعالی فرموده است بگویید: بر آل یس درود و سلام باد…
«السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ»
سلام برتو آن هنگام که به طور کلّی در حال نمازخواندن و قنوت و نیایش هستی!
راستی؛ اگر توجه من و تو به صورت آرمانی عباداتمان نیفتد، چیزی جز پوستهای تهی از آنها باقی خواهد ماند؟
و آیا وقتی عبادات از حقیقت تهی شد، شخصیت عبادتکننده جز پوستهای تهی از انسانیت چیز دیگری است؟!
با سلام به آن حضرت در هنگام نماز، به عین نماز و نیایش، سلام کردهای، آری به عین نماز سلام کردهای.
قرآن در راستای مقام امام و عینیت آن مقام با احکام الهی میفرماید:
«وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاء الزَّکَاةِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»
یعنی؛ ما آنها را امام قرار دادیم که به «امر» ما هدایت میکنند و «فعل خیر» و «اقامه نماز» و «ایتاء زکات» را به آنها وَحی کردیم، چراکه آنها بندگان عبادتگر ما بودند. مفسرین در تفسیر این آیه نکات دقیقی دارند،
صاحب تفسیر قیّم المیزان میفرماید:
فعل خیر و اقامه نماز و ایتاء زکات را به آنها وَحی کرد، نفرمود نماز بخوانید، بلکه نماز خواندن را به آنها وَحی فرمود و لذا نماز آنها همان وَحی الهی است، و این است که میگوییم امامان عین نمازاند و هر نمازی با اتصال به عین نماز، معنی حقیقی خود را پیدا میکند و سلام بر آن حضرت در رابطه با این مقام خاص، یعنی مقام نماز و مقام نیایش آن حضرت با خدای خود؛ ما با سلام به آن حضرت و با نظر به نماز آن حضرت، امید لبیکی مناسب آن را إنشاءالله داریم و در آن حالت است که معنی زندگی را خواهیم فهمید. چون معنی نماز را در آینه وجود مقدس آن حضرت فهمیدهایم.
شرح زیارت آل یاسین