خمس اموال را بر اساس زمان خرید یا ماهانه حساب کردن
اگر کسی روش پرداخت خمسش این گونه باشد که هر وسیله ای که میخرد یا درآمدی که دارد روی آن تاریخ میزندمثلا یک کیلو گوشت خریده شده ونوشته تاریخ ۹۵/۱/۲۵ گرفتم، اگر تا تاریخ ۹۶/۱/۲۵ ازاین گوشت چیزی ماند خمسش را بدهد، یعنی به عبارتی سال خمسی نداشته باشه ایا صحیح استه؟
و اینکه ماهانه خمس پرداخت کنیم درست است؟
آیت الله خامنه ای:
ج۱) در فرض سؤال کافی نیست و باید اولین دریافت درآمد را ابتدای سال خمسی قراردهد و براساس آن سرمایه و مواد غذایی که از درآمد کسب تهیه شده و در پایان سال خمسی موجود است را محاسبه کند.
ج۲) پرداخت ماهانه خمس فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر سر سال خمسی در آمد جدید باشد باید خمس آن را محاسبه و پرداخت نمایید.
آیت الله مکارم شیرازی:
نمی تواند برای هر کدام از درآمدهای مختلف یک سال خمسی تعیین کند و تمام اموال انسان یک سال خمسی دارد؛ همچنین انسان می تواند در وسط سال هر وقت منفعتی به دستش آمد خمس آن را بدهد،
ولی می تواند آن را تا آخر سال تأخیر بیندازد تا مخارج احتمالی اش را از آن بردارد.
آیت الله سیستانی:
اگر شغل ندارد آنچه یک سال از تاریخ دریافت آن میگذرد و هزینه زندگی نشود خمس دارد.
و اگر شغل دارد اولین روز كار، سرسال او است و هرسال در آن روز باید خمس آنچه را باقى مانده است بپردازد چه پول نقد باشد و چه مواد مصرفى، مانند آذوقه اى كه باقى مانده و همچنین اثاث و لباس و مانند آن، اگر در سال اول خرید از آن استفاده نشده باشد
آیت الله شبیری زنجانی:
به طور کلی می توانید برای هر درآمدی سال خمسی جداگانه قرار دهید اما ملاک، زمان استحقاق اصل مال است نه زمان خرید لذا اگر گوشت را با پولی که از زمان استحقاق آن یک سال گذشته خریده اید، خمس دارد هرچند از زمان خرید آن، یک سال نگذشته باشد.
آیت الله فاضل لنکرانی:
این روش محاسبه خمس که شما نوشتید صحیح نیست، ملاک گذشتن سال بر گوشت یا جنسی که خریداری میکند نمی باشد بلکه ملاک گذاشتن سال بر پولی است که با آن پول جنس و گوشت و سایر چیزها خریداری می شود.
اگر کسی حقوق بگیر باشد میتواند برای حقوق هرماه جدا گانه سال خمسی در نظر بگیرد به این صورت که حقوق هرماه را جدا در نظر بگیرد، چنانچه در بین سال تمام حقوق مصرف شود خمس ندارد و اگر تا سال بعد در همان تاریخ از پول حقوق یا مواد مصرفی که با آن خریده چیزی بماند خمس دارد.
استفتا از سایت مراجع عظام