حيات معقول ثمره معرفت به امام زمان (عج)؛آیت الله جوادی آملی
حيات معقول ثمره معرفت به امام زمان (عج)
شيعه و غير شيعه از وجود مبارك خاتم الانبيا (ص) نقل كرده اند:
هر كه بميرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلي است: من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية.
اگر انساني بميرد در حالي كه امام زمان خود را نشناسد تا مطيع وليش باشد، به مرگ جاهلي از دنيا رفته است.
مرگ جاهلي، نشانه زندگي جاهلانه است، چرا كه مرگ عصاره حيات است. آنكه خوب زندگي ميكند، نيكو ميميرد و هر كه بد به سر ميبرد مرگ بد دارد، زيرا مرگ جز چشيدن عصاره زندگي نيست؛ گويا زندگي شربتي ميشود كه شخص هنگام احتضار آن را ميچشد. اگر شهد است، محصول كار شيرين اوست و چنانچه شرنگ و تلخ است، نتيجه دوران زيست اوست.
قبل از چشيدن شراب مرگ، راه براي تغيير و شدنها باز است؛ امّا پس از مرگ نه مجالي براي توبه و تجديد نظر ميماند و نه امكاني براي مهلت خواستن و تحصيل عمل صالح.
ديگر آنكه ما مرگ را ميچشيم، نه مرگ ما را. ما مرگ را
میمیرانیم نه او ما را، زيرا خداي سبحان نفرمود كه مرگ
چشنده انسان است، بلكه فرمود: انسان چشنده مرگ است.
حقیقت آن است كه مرگ انسان را از بين نميبرد بلكه اين انسان است كه مرگ را يك بار و براي هميشه از بين ميبرد.
همانگونه كه چشنده آب، آن را هضم ميكند؛ نه آب چشنده را.
در فرهنگ قرآن مرگ بسان عصاره است در قدحي كه
انسان آن را ميچشد و در خويشتن فرو ميبرد و هضم ميكند و هر كه در اين جهان زندگي ميكند، چون نهال باروري است كه بعد از بالندگي به ثمر مينشيند.
اگر بار خار است خود كشتهاي
وگر پرنيان است خود رشتهاي
آنكه امام زمان(عج) خود را نشناسد و با او پيوند ولايي برقرار نكند، به وصيت هيچ يك از انبيا عمل نكرده است؛ چه رسد به سفارش ذات اقدس الهي؛ و مرگ او مرگ جاهلي است و از آنجا كه مرگ عصاره زندگي است، وقتي مرگ جاهلي بود، معلوم ميشود زندگي هم جاهلي بوده است:
” كما تعيشون تموتون و كما تموتون تبعثون “
و چون زندگي او جاهلي است همه شئون و سنن حياتي او همانند جاهليت سپري خواهد شد.
ممكن نيست زندگي كسي، حيات معقول باشد و مرگ او مرگ جاهلي، زيرا مرگ جاهلي ثمره حيات جاهلي است و زندگي معقول، ثمرهاي جز مرگ عاقلانه ندارد.
آن كه امامش را نشناسد، منتظر او نخواهد بود و منتظر نبودن مصلح واقعي نشان حيات جاهلانه است.
بنابراين اگر كسي امام زمانش را نشناسد و منتظر او نباشد، حياتش جاهلي و به تبع، مرگش نيز جاهلي خواهد بود.
هر كه امامش را بشناسد و بداند كه او از اعمالش به اذن خدا آگاه است و بپذيرد كه امام مظهر ﴿قائِم عَلي كُلِّ نَفسٍ بِما كَسَبَت﴾ است،
قهراً منتظر حضرتش خواهد بود؛ بدان معني كه در عمل به خواسته هاي آن امام كه همانا دستورهاي شرع است، اهتمام خواهد ورزيد و از اين راه به امام خود تولّي خواهد داشت و آن هنگام، زندگي و مرگ او عاقلانه خواهدبود.
آية الله جوادى آملى