تفسيرهاى نادرست از قرآن و حديث
چون به خدا و مقام امام معرفت يافتي، مى توانى به گناه، روى آورى!!
پيدايش نحله ها و فرقه هاى گوناگون، مانند غاليان ، كه گزندهاى فراوانى را به امامان شيعه رساندند و ضربه هاى سهمگينى بر پيكر شيعه زدند، نتيجه تفسيرهاى نادرست از قرآن و حديث است؛
آنان احاديث را مطابق با رأي خود تفسير ميکردند و بسيارى از ساده لوحان و پيروان كم خِرد خود را قانع مى ساختند.
براي نمونه، آنان حديث «إذا عرفتَ فاعمل ما شئتَ» را چنين تفسير مى كردند كه:
«چون به خدا و مقام امام معرفت يافتي، هر كاري براى تو مجاز است و حتى مى توانى به گناه، روى آورى!» و اين معنا را با تفسيرهاى نادرست خود از احاديث ديگر، تأييد و تأكيد مى كردند.
اما امامان ما با اين رويکرد، به شدّت مخالفت كردهاند و مقصود از واژه «عمل» را در اين حديث، كار نيک و خير دانسته اند؛ يعني ايمان و شناخت اهل بيت، شرط قبول عمل است و تنها پس از حصول معرفت و ايمان است كه بايد به سراغ عمل رفت. به ديگر سخن، عمل پيش از شناخت، سودى ندارد.
محمّد بن مارد ميگويد:
به امام صادق عليه السلام گفتم: «حديثى براى ما روايت شده كه شما گفته ايد: چون معرفت يافتى، هر كارى خواستى، بكن [آيا درست است؟!]».
▫️ امام پاسخ داد: «آرى، چنين گفته ام».
گفتم: «حتى اگر دست به زنا و دزدى بزنند و يا شراب بنوشند؟!».
امام، كلمه استرجاع: (إنا لله وإنا إليه راجعون) بر زبان راند و فرمود:
▫️«به خدا سوگند، با ما انصاف نورزيده اند که [پنداشتهاند] ما نسبت به اعمالمان مؤاخذه شويم و آنها نه؟!
من تنها گفته ام: هرگاه معرفت يافتى، به هر كار خيرى خواستى، بپرداز، چه كوچک چه بزرگ؛ كه از تو پذيرفته مى شود».
«آسیب شناخت حدیث، ص 243»