بهار و قیامت
آنهایی که عاقلاند هم لذت جسمانی میبرند و هم لذت روحانی.
اگر کسی عاقل باشد هر دو لذت را از فصل بهار میبرد اما اگر کسی غافل باشد فقط لذت ظاهری میبرد.
جوانی که از همهجا غافل است و فقط به این فکر است که نوروز را خوش باشد، یک لذت گیاهی دارد یعنی خوب غذا میخورد، خوب میگوید، خوب میخندد، خوب جامه در بر میکند، میخرامد و دیگر هیچ. این بهره غافلان است اما اهلبیت (ع) ما را به حقیقت عالم آگاهی میدهند.
در روایات آمده: «إذا رأیتم الربیع فاذکروا النشور»
وقتی بهار آمد، به یاد معاد باشید.
شما عاقلانه زندگی کنید نه غافلانه. از هوای لطیف لذت ببرید، از سبزی و از آب و از هوا و محیط سالم لذت ببرید اما از این رسیدن بهار به یاد معاد نیز باشید.
با دیدن بهار و زنده شدن گیاهان درمییابیم که مرگ پوسیدن نیست، بلکه زنده شدنی دیگر است، اگر کسی مرگ را پوسیدن بداند، تمام حیات را تا گور خلاصه میبیند، بنابراین میگوید هر اندازه ممکن است در اینجا بهره ببریم.
اما مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است؛ مرگ نابودی نیست، هجرت است؛
در روایات نورانی اهلبیت (ع) آمده است:
«إنما تنتقلون من دار الی دار» بدرستیکه با مرگ از خانهای به خانهای دیگر منتقل میشوید.
اگر برای ما روشن شد که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، خواهیم دانست که باید چیزی را تهیه کنیم که آنجا کارایی داشته باشد.
تلخیص بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی