اهميت و جايگاه شناخت علائم ظهور
نسبت به علائم خيلی تاکيد شده و از زبان پيامبر(ص) و ائمه(ع) نقل شده است.
اين بيانات و تاکيدات برای اين است که سوء استفاده و موج سواری نشود و هر کسی در هر زمانی چنين ادعايی نکند.
روی بعضی از نشانهها خيلی تاکيد شده است.
در باره صيحه آسمانی روايت آمده که
هر علامتی بر هر کسی مخفی بماند اين علامت بر کسی پوشیده نمیماندروی اين علامت خيلی تاکيد شده است.
روی برخی علامات آن هم علامات حتمی مثل سفيانی ،صيحه ،يمانی ،قتل نفس زکيه، خسف نيز خيلی تاکيد شده است.
البته يک مساله ديگری هم هست و آن مساله به نام «بداء» است.
هل يبدوا لله في المحتوم؟ قال: نعم.
يبدوا لله فی المهدی؟ المهدی من الميعاد و الله لا يخلف الميعاد
راوی از حضرت میپرسد، آیا در امور حتمی هم «بداء» اتفاق میافتد؟
امام در جواب فرمودند: اما در مورد مهدی چنين نيست.
اين روايت اگر سندش درست باشد، مفادش اين است که ممکن است بدون علامات هم امام زمان ظهور کند.
ولی مرحوم مجلسی اشکال میکنند و توجیه میکنند که بداء در خصوصیاتِ علامات است نه در اصل علائم.
مثلا ممکن است خروج سفیانی که در ماه رجب بود بر اثر بداء، در شعبان صورت گیرد.
منابع :
1. الغیبة، نعمانی ص۶۷ و ۲۸۲
2.الکافی: ج ۸ ، ص ۳۱۰
3. الغیبۀ، نعمانی: ص ۳
4.بحارالانوار: ج۵۲، ص ۲۵۰