نجاسات جوشاندن مویز
جوشاندن مویز در ترکیب دارویی
سؤال: در دستور بعضی ترکیبات داروهای گیاهی، مویز به همراه سایر گیاهان جوشانده می شود. آیا مویز با جوشیده شدن حکم نجاست پیدا می کند؟
جواب: نجس نمی شود؛ و استفاده از آن اشکال ندارد
آیت الله خامنه ای
احکام بانوان
با وجود استفاده از قرص در زمان عادت ماهانه، لکههایی که دیده میشود چه حکمی دارد؟
آیت الله العظمی امام خامنهای :
به هر حال اگر خون نباشد حکمی ندارد، ولی اگر خون باشد ـ اگر چه قهوهای رنگ ـ در صورتیکه در سه روز اول هر چند در باطن استمرار داشته باشد، و مجموع آن با خونهای بعدی از ده روز تجاوز نکند همهی آن حیض محسوب میشود؛ ولى اگر از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض، و بقیه محکوم به استحاضه است، که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام«قدس سره» مذکور است، مراجعه نمایید.
آیت الله العظمی سیستانی:
باید سه روز اول حیض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست. و ابتدای حیض لازم است خون بیرون بیاید، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافى است، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
اگر در باطن خون باشد و لکهها سه روز پشت سر هم دیده شود حیض است و الا استحاضه میباشد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
چنانچه لکههایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد.
آیت الله العظمی نوری همدانی:
چنانچه حداقل سه روز استمرار داشته باشد ولو اینکه داخل فضای فرج باشد، حیض است
احکام بارداری
خون دیدن دردوران بارداری
سوال: اگر زن در ایام بارداری خونی که نشانه های حیض دارد ببیند آیا باید اعمال حیض و استحاضه را انجام دهد یا فقط اعمال حیض را؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: در صورتی که خونی که می بینید خون زخم یا خونی که به خاطر جلو بودن جفت است نباشد و سه روز استمرار داشته باشد اگرچه در باطن باشد خون حیض است. [1]
آیت الله مکارم:اگر خون بر اثر زخم و جرح و يا عفونت نباشد و مصادف با ايام عادت ماهيانه بوده علائم و شرايط حيض (مانند پيوستگي در سه روز اول) را داشته باشد در حکم حيض است در غير اين استحاضه محسوب مي شود. [2]
آیت الله سیستانی: اگر سه روز کامل ادامه داشته باشد حیض وروز از طلوع فجر است تا غروب. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: در غیر عادت وقتیه خونی که دارای صفات حیض است حیض است در صاحب عادت وقتیه هم خونی که در وقت حیض می بیند یا شروعش یکی دو روز قبل از حیض است حیض است هر چند صفات حیض را نداشته باشد و اگر حیضش را جلو یا عقب انداخته باشد خونی که با صفات حیض می بیند حیض است. خونهای دیگر استحاضه است.
نکته: در صاحب عادت وقتیه عددیه اگر زن در وقت حیض خون نبیند و تا بیست روز بعد از آخر وقت حیض هم خون نبیند خونی که بعد از آن می بیند استحاضه است هر چند صفات حیض را داشته باشد. در زن حامله شرط نیست به مدت سه شبانه روز در مجموع ده شبانه روز خون ببیند. (4)
بارداری پنهانی زن از شوهرش
سوال: آیا اقدام پنهانی زن به بارداری از شوهرش بدون اطلاع او، اشکال دارد؟
پاسخ:
مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد. [1]
آیت الله مکارم: اشکالی ندارد هر چند بهتر است جهت جلوگیری از بروز اختلافات، با تفاهم یکدیگر اقدام نمایند. [2]
آیت الله سیستانی: خیر ،جایز نیست مرد همسرش را بر استفاده از موانع بارداری مجبور کند. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [4]
حکم سقط جنین ناقص الخلقه
تاخیر درقضای روزه ماه مبارک
حکم تاخیرانداختن درپرداخت فطریه
آیا کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چند روز بعد از عید فطر اشکال دارد؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای:
عمدا تأخیر انداختن زکات فطره از ظهر روز عید فطر جایز نیست ولی اگر تأخیر انداخت، احتیاط واجب این است که هر وقت آن را میدهد نیت فطره کند.
آیت الله مکارم شیرازی:
اگر دسترسى به فقير ندارد، مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مىدهد نيّت فطره نمايد.
آیت الله وحید خراسانی:
اگر غرض عقلایی در تأخیر داشته باشد اشکالی ندارد و إلّا تأخیر حرام است.
آیات سیستانی و زنجانی:
اشكال ندارد.
آیت الله فاضل:
اگر پول فطره را روز عید کنار گذاشته باشید، در صورتی که به دلیل عدم دسترسی به فقیر مستحق چند روز بعد از عید فطر بدهید اشکال ندارد.
منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام
کارت به کارت کردن فطریه و خرج کردن مبلغ کنار گذاشته شده
سوال: وظیفه کسی که مبلغ زکات فطره را کنار گذاشته بود ولی آن را به صورت کارت به کارت پرداخت نموده و مبلغ کنار گذاشته شده را خرج نموده، چیست؟
آیت الله خامنه ای: کارت به کارت کفایت نمی کند بلکه چون زکات فطره را تلف (یعنی خرج) کرده اید باید دوباره بپردازید.
آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن پول را هم به عنوان زکات فطره بپردازد.
آیت الله سیستانی: نبايد فطره را تبديل كند بلكه عين همان مال را به فقير بدهد واكنون ضامن است بايد دوباره بپردازد.
آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، اگر به وکالت از فقیر زکات فطره را قبض کرده و سپس به جای آن به حسابش واریز نموده، کافی است و گرنه ضامن است.
آیا زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد؟
حکم استفاده از وسایل دندانپزشکی هنگام روزه
سوال: آیا بردن وسایل غیر خوراکی مثل وسایل دندانپزشکی و ابزار معاینه به دهان باعث ابطال روزه می شود؟
پاسخ:
خیر، مگر این که رطوبت دهان روی آن بماند و بعد آن را به دهان برگرداند و به اندازه ای باشد که در آب دهان از بین نرود و آن را فرو برد که در این صورت روزه اش باطل می شود.
کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 360.
حکم تلاقی غسل جنابت با اذان صبح
فرق فدیه و کفاره
احکام روزه
نظر مقام معظم رهبری در مورد حساب پس انداز برای گرفتن تسهیلات
عدم وارسی پاکی از حیض قبل از اذان صبح وصحت روزه
سوال: اگر خانمی وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که قبل از اذان پاک بوده، تکلیف روزه اش چیست؟
پاسخ:
مقام معظم رهبری: اگر اطمينان به ادامه حيض داشته، روزه اش صحیح است.
آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد.
ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد.
آیت الله سیستانی: روزه صحیح است.
آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد از ظاهر پاک شده یا خیر، روزه اش صحیح است و اگر از ظاهر پاک بوده و شک داشته از باطن هم پاک شده یا خیر باید وارسی می کرده و اگر در وارسی نکردن معذور نبوده، روزه اش را باید قضا کند.
آیت الله وحید: اگر می دانسته باید وارسی کند و کوتاهی کرده، قضاء و کفاره بر او واجب است و بقیه ی روز باید امساک کند.